خبرهای ویژه

» سرامیک » بررسی انواع سرامیک کف و نکات مهم انتخاب بهترین سرامیک

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۰۸ - ۱۱:۰۶

 کد خبر: 52612

بررسی انواع سرامیک کف و نکات مهم انتخاب بهترین سرامیک

به گزارش گروه مستر ساختمان: بارها پیش آمده افراد هنگام بازسازی منزل یا دفتر کارشان بدون اینکه اطلاعاتی درباره انواع سرامیک کف داشته باشند یک مدل را انتخاب کرده‌ و بعد از نصب پشیمان شده‌اند. چنین افرادی معمولا معیار انتخابشان هزینه سرامیک یا مدل و رنگ آن است و تازه بعد از اتمام بازسازی زمانی که […]

بررسی انواع سرامیک کف و نکات مهم انتخاب بهترین سرامیک

به گزارش گروه مستر ساختمان: بارها پیش آمده افراد هنگام بازسازی منزل یا دفتر کارشان بدون اینکه اطلاعاتی درباره انواع سرامیک کف داشته باشند یک مدل را انتخاب کرده‌ و بعد از نصب پشیمان شده‌اند.

چنین افرادی معمولا معیار انتخابشان هزینه سرامیک یا مدل و رنگ آن است و تازه بعد از اتمام بازسازی زمانی که در فضا مستقر شدند متوجه اشتباهشان شده‌اند.

بیشترین مشکلاتی که انتخاب ناآگاهانه کفپوش برای افراد ایجاد می‌کند لیز بودن زیاد سرامیک، انتخاب کفپوش نامناسب و ترک خوردن قسمت‌های مختلف آن و… است.

در نهایت این افراد ناچار می‌شوند دوباره هزینه کنند و اینبار پس از مشورت با افراد متخصص و شناخت انواع سرامیک کف یک کفپوش مناسب انتخاب کنند یا با همان کفپوش قبلی و مشکلاتش سر کنند.

در این مقاله می‌خواهیم انواع سرامیک کف را به شما معرفی کنیم و مدل‌های مختلف را باهم مقایسه کنیم تا شما دچار اشتباه نشوید و بهترین مدل سرامیک را انتخاب کنید.

بنابراین اگر در حال بازسازی خانه یا دفتر کارتان هستید، اگر از کفپوش‌های فعلی خود راضی نیستید و قصد تعویض آن‌ها را دارید یا اگر به چنین موضوعاتی علاقه‌مند هستید و دوست دارید اطلاعات بیشتری داشته باشید این مقاله مخصوص شماست.

سرامیک کف چیست و چه تفاوتی با سایر سرامیک‌ها دارد؟

سرامیک‌های کف که در اصطلاح همان سرامیک نامیده می‌شوند در واقع نوعی کاشی برای پوشش کف زمین هستند.

به تمام محصولات سرامیکی که برای پوشش کف زمین، دیوار و… استفاده می‌شود کاشی می‌گویند.

از نظر ظاهری کاشی سرامیک کف با دیوار تفاوت چندانی ندارد؛ اما اندازه آن‌ها باهم متفاوت است. معمولا کاشی‌های دیواری یا سرامیک‌های سرویس بهداشتی از نظر اندازه کوچکتر هستند.

تفاوت مهم دیگر این دو سرامیک در میزان جذب آب توسط آن‌هاست. کاشی سرامیک‌های دیوار اغلب بدنه متخلخل دارند و تا حدود 13 درصد جذب آب دارند.

این در حالی است که نرخ جذب آب توسط سرامیک‌های کف زمین بین 0.5% تا نهایتا 6% است.

از نظر ضخامت نیز کاشی سرامیک‌های دیواری ضخامت کمتری نسبت یه سرامیک کف دارند.

بررسی انواع سرامیک کف از نظر ابعاد، جنس، درجه سختی و..

با رونق ساخت‌وساز و افزایش تعداد بازسازی‌ها، مصالح و لوازم مورد نیاز در ساخت‌وساز نیز پیشرفت کردند و رونق گرفتند.

یکی از محصولات بسیار پرتقاضا کاشی و سرامیک کف است. تقاضای زیاد برای این محصول باعث تنوع زیاد آن شده است.

بررسی انواع سرامیک کف و نکات مهم انتخاب بهترین سرامیک – تصویر 1

آنقدر تنوع در کاشی و سرامیک زیاد است که شما می‌توانید انواع سرامیک کف با ویژگی‌های مختلف و مطابق با هر سلیقه‌ای را پیدا کنید.

در ادامه انواع سرامیک کف را از نظر کاربرد، جنس، اندازه، بافت و… با هم بررسی خواهیم کرد.

انواع سرامیک کف براساس اندازه

سرامیک‌های کف اندازه و ابعاد مختلفی دارند. انتخاب سایز سرامیک باید براساس متراژ، شکل فضای شما و طرح سرامیک باشد.

انواع سرامیک کف در ابعاد 100*100، 80*80، 120*60 و سرامیک‌های بزرگ با ابعاد 280*120 و 160*320 رایج‌ترین ابعاد سرامیک کف هستند.

انتخاب اینکه کدام ابعاد از سرامیک برای شما مناسب‌تر است قواعد و اصول خاصی دارد و باید توسط متخصصان انجام شود.

برای مثال سرامیک کف پذیرایی خانه با سرامیک کف سرویس‌ها یا سرامیک پارکینگ از نظر اندازه متفاوت هستند.

انواع سرامیک کف بر اساس درجه سختی

سرامیک‌ها براساس قدرت تحمل و مقاومت به 5 درجه مختلف دسته‌بندی می‌شوند که کاربرد و محل استفاده هریک از سرامیک‌ها براساس این درجه‌ها معین خواهد شد.

  • سرامیک با درجه سختی1: این سرامیک‌ها در برابر سایش مقاومت بسیار کمی دارند و خیلی زودتر از سایر انواع سرامیک کف ساییده شده و روی آن‌ها خط می‌افتد. به همین علت تحمل وزن سنگین یا تردد زیاد را ندارند. سرامیک‌های درجه 1 بیشتر برای حمام یا سرویس‌های بهداشتی مناسب هستند.
  • سرامیک با درجه سختی 2: سرامیک‌های درجه دو مقاومت بیشتری در برابر سایش نسبت به سرامیک‌های درجه 1 دارند و می‌توان آن‌ها را برای مکان‌هایی مثل راهروهایی که رفت‌وآمد کمتری دارند استفاده کرد.
  • سرامیک با درجه سختی 3: سرامیک‌های درجه 3 مقاومت نسبتا خوبی دارند و حساسیت‌شان در برابر سایش و وزن کمتر است. این سرامیک‌ها برای کف پذیرایی، حال، آشپزخانه و… استفاده می‌شوند.
  • سرامیک با درجه سختی 4: درجه سختی 4 در انواع سرامیک کف به معنی مقاومت و استقامت سرامیک در برابر سایش و وزن است. این سرامیک برای مکان‌های پر رفت‌وآمد و شلوغ مثل کف پاساژها کاملا مناسب هستند. سرامیک درجه4 علاوه‌بر مقاومت خوبی که در برابر سایش دارد می‌تواند به‌خوبی دربرابر نفوذ آب یا تغییرات دمایی نیز مقاومت کند و به همین علت می‌توانید از این سرامیک‌ها برای فضاسازی‌ها و فضاهای بیرونی نیز استفاده کنید.
  • سرامیک با درجه سختی 5: سرامیک درجه 5 کاملا مقاوم است و هیچ محدودیتی برای استفاده در فضاهای مختلف یا در برابر تغییرات دما، نفوذ آب و سایش و وزن ندارند و بدون هیچ نگرانی می‌توانید از آن استفاده کنید.

انواع سرامیک کف از نظر جنس

انواع سرامیک کف براساس متریال تشکیل دهنده و شرایط پخت، ویژگی‌ها و کاربردهای که دارند از نظر جنس در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند.

به‌طور کلی سرامیک‌ها براساس جنسشان در دو دسته پرسلان و غیر پرسلان دسته‌بندی می‌شوند. سایر سرامیک‌ها از همین دو دسته اصلی مشتق شده‌اند.

سرامیک کف پرسلان

سرامیک‌های پرسلان متشکل از خاک رس تصفیه شده، ماسه بسیار ریز و پودر فلدسپار هستند که در دما و فشار بالا پخته شده و سرامیک پرسلان را تشکیل می‌دهند.

این نوع سرامیک به دلیل دما و فشار بالایی که در آن پخته شده تخلخل کمی دارد، مقاومتش در برابر وزن، ساییدگی، نفوذ آب و جذب رطوبت بسیار بالا است، سال‌ها برای شما کار می‌کند و طول عمر بالایی دارد و هزینه نگهداری قابل توجهی ندارد.

هزینه نصب بالا و وزن زیاد این سرامیک تنها معایب آن هستند که در برابر مزایایی که دارد به چشم نمی‌آیند و به همین علت جزو پرفروش‌ترین انواع سرامیک کف هستند.

سرامیک غیرپرسلان

برای ساخت این سرامیک از خاک رس تصفیه نشده به همراه مواد دیگر استفاده می‌شود.

دما و فشار مورد نیاز برای پخت این سرامیک نسبت به مدل پرسلان کمتر است و به همین علت این سرامیک مقاومت کمتری در برابر سایش، وزن، رطوبت دارد و به تبع هزینه نصب و خریدش نیز کمتر از پرسلان است.

انواع سرامیک کف از نظر بافت سرامیک

سرامیک‌های کف ساختمان در دو نوع بافت مات و براق تولید می‌شوند. تفاوت این دو مدل تنها در ظاهرشان نیست بلکه هرکدام از این سرامیک‌ها مزایا و معایب خودشان را دارند که در ادامه باهم بررسی خواهیم کرد.

سرامیک با جنس مات

بررسی انواع سرامیک کف و نکات مهم انتخاب بهترین سرامیک – تصویر 2

در سرامیک‌های مات خبری از انعکاس نور و درخشش نیست اما همین ویژگی باعث می‌شود لکه‌ها اثر انگشت، ردپا و… را اصلا نشان ندهند.

مقاومت این نوع سرامیک در برابر ساییدگی و مخصوصا خط‌وخش بیشتر است، با هر سبک دکوراسیون ست می‌شوند و لازم نیست مدام درحال طی کشیدن و تمیز کردن آن‌ها باشید.

سرامیک براق

سرامیک‌های براق ظاهر بسیار لوکس و زیبایی به فضای شما می‌بخشند طوری که در نگاه اول کاملا چشم‌ها را به خود خیره می‌کند و افراد را جذب خود می‌کند.

انعکاس نور، درخشش و زیبایی و طرح‌های متنوع ازجمله مزایای این سرامیک‌ها هستند اما اگر انتخاب شما این نوع سرامی باشد باید خودتان را برای لغزش مخصوصا زمانی که سرامیک خیس شود، طی کشیدن مداوم برای حفظ زیبایی و درخشش و همچنین مقاومت کمتر در برابر ساییدگی و خط‌وخش آماده کنید.

بررسی انواع سرامیک کف و نکات مهم انتخاب بهترین سرامیک – تصویر 3

چگونه سرامیک مناسب را انتخاب کنیم؟

همانطور که مشاهده کردید سرامیک‌های کف انواع بسیار متنوعی دارند. ما فقط چند دسته مهم از تقسیم‌بندی انواع سرامیک کف را برای شما بررسی کردیم.

اما حتما خودتان هم متوجه شده‌اید انتخاب سرامیک یک موضوع کاملا تخصصی است و براساس آنچه اکثر افراد تصور می‌کنند طرح و مدل آن اهمیت کمتری نسبت به سایر عوامل دارد.

برای آنکه بتوانید از میان انواع سرامیک کف سرامیکی را انتخاب کنید که برای شما مناسب‌تر است و کارایی بیشتری دارد باید فاکتورهای مختلفی را مدنظر قرار دهید.

برخی از مهمترین مواردی که هنگام خرید سرامیک کف باید به آن‌ها توجه کنید و براساس آن‌ها سرامیک را انتخاب کنید عبارت‌اند از:

مشخص کردن فضا

قبل از هرچیزی باید بدانید کف چه فضایی را می‌خواهید سرامیک کنید. نوع فضا، اینکه چقدر در روز تردد دارد، میزان رطوبت و احتمال نفوذ آب و…. را باید بررسی کنید.

سپس با توجه به اطلاعاتی که نسبت به فضا به دست آوردید درجه سختی سرامیک، جنس و بافت آن مشخص می‌شود.

البته انتخاب اینکه با توجه به کاربری فضا چه سرامیکی با چه مشخصاتی باید خریداری کنید یک موضوع کاملا تخصصی است که باید یک فرد کاربلد و باتجربه آن را مشخص کند.

انتخاب سایز و ابعاد

در مرحله دوم شما باید از یک فرد کاربلد برای انتخاب سایز سرامیک کف کمک بگیرید. اگر در حال بازسازی یک ساختمان هستید متخصصان بازسازی ساختمان می‌توانند در این مورد به شما مشورت دهند.

با توجه به متراژ و نوع فضا ابعاد سرامیکی که مناسب فضای شما باشد نیز مشخص خواهد شد.

انتخاب طرح و مدل

بررسی انواع سرامیک کف و نکات مهم انتخاب بهترین سرامیک – تصویر 4

ویژگی‌های فنی و مهم سرامیک باید توسط یک فرد باتجربه و کاربلد انجام شود اما رنگ، طرح و مدل سرامیک‌ها کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

شما می‌توانید پس از مشورت گرفتن از مشاور بازسازی خود و مشخص شدن نوع سرامیک زیباترین طرح و رنگی که با سایر المان‌های دکوراسیون شما همخوانی دارد را انتخاب کنید.

اگر انتخاب از میان انواع سرامیک کف برایتان سخت است می‌توانید از دیزاینرها یا متخصصان طراحان داخلی نیز در این مورد کمک بگیرید.

خرید سرامیک براساس بودجه

پس از مشخص شدن نوع، ابعاد و سایر ویژگی‌های سرامیک کف باید براساس بودجه‌ای که در اختیار دارید بهترین کاشی را از میان انواع سرامیک کف انتخاب کنید.

جمع‌بندی

برخی موارد مثل انتخاب سرامیک یا کفپوش علی‌رغم اینکه موضوع ساده‌ای به نظر می‌رسد اما آنقدر نکات مهم درباره انتخاب و انواع آن وجود دارد که حتی فکرش را هم نمی‌کنید.

کفپوش ساختمان مخصوصا منازل مسکونی اهمیت ویژه‌ای دارند. اگر سرامیک انتخابی شما لیز باشد، اگر مدلی باشد که لکه و اثر رد پا را زیاد نشان دهد، اگر نسبت به آب و رطوبت حساس باشد یا مقاومت لازم را نداشته باشد حتی زیباترین طرح و مدل را هم که داشته باشد خیلی زود از چشمتان خواهد افتاد.

زیبایی چنین چیزهایی اهمیت دارد اما نکات فنی آن‌ها مهمتر است پس بهتر است هنگام انتخاب از متخصصان و افراد ماهر در این زمینه کمک بگیرید تا علاوه‌بر زیبایی کارایی هم داشته باشد.

سوالات متداول:

سرامیک پرسلان با غیر پرسلان چه فرقی دارد؟

تفاوت این دو سرامیک در روش تولید و ویژگی‌های آن‌ها مثل میزان تخلخل، هزینه و…. است.

چگونه تعداد سرامیک مورد نیاز را تخمین بزنیم؟

محاسبه تعداد کاشی که جین بازسازی نیاز دارد باید با متر کردن دقیق فضا و با توجه به مدل سرامیک انجام شود که یک کار تخصصی و دقیق است و باید افراد متخصص بازسازی ساختمان برای شما انجام دهند.


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : سرامیک , مصالح ساختمانی
تبلیغات
ارسال دیدگاه

وبگردی