خبرهای ویژه

» آهن آلات » تهاتر میلگرد با ملک چگونه است؟ چطور میلگرد را با ساختمان معاوضه کنیم؟

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۲۴ - ۱۸:۵۶

 کد خبر: 52359

تهاتر میلگرد به معنای معاوضه میلگرد با ساختمان یا ملک است. تهاتر میلگرد با ساختمان چند شرط بسیار مهم دارد که عدم توجه به آ‌نها باعث ضرر و ریسک معاملاتی می شود.

تهاتر میلگرد با ملک چگونه است؟ چطور میلگرد را با ساختمان معاوضه کنیم؟

تهاتر در معنای لغوی یعنی مبادله‌ کالا به کالا یا کالا با خدمات که در آن با توافق طرفین بدهی مربوطه به صورت غیرنقدی پرداخت می‌شود منظور از تهاتر میلگرد با ملک نیز به  معنای معاوضه میلگرد با ساختمان است. یعنی دو طرف معامله با یکدیگر عهد می‌کنند تا یک طرف معامله که اصولاً تأمین‌کننده است میلگرد مورد نیاز را ارائه دهد و در ازای تأمین میلگرد، ملک یا سهمی از ساختمان را دریافت کند. این نوع تهاتر امروزه میان پیمانکاران و مهندسین عمرانی رواج یافته چرا که علاوه بر تأمین نیازمندی‌های پروژه، می‌توانند بد...

تهاتر میلگرد با ملک چگونه است؟ چطور میلگرد را با ساختمان معاوضه کنیم؟

به گزارش مستر ساختمان: تهاتر در معنای لغوی یعنی مبادله‌ کالا به کالا یا کالا با خدمات که در آن با توافق طرفین بدهی مربوطه به صورت غیرنقدی پرداخت می‌شود منظور از تهاتر میلگرد با ملک نیز به  معنای معاوضه میلگرد با ساختمان است. یعنی دو طرف معامله با یکدیگر عهد می‌کنند تا یک طرف معامله که اصولاً تأمین‌کننده است میلگرد مورد نیاز را ارائه دهد و در ازای تأمین میلگرد، ملک یا سهمی از ساختمان را دریافت کند. این نوع تهاتر امروزه میان پیمانکاران و مهندسین عمرانی رواج یافته چرا که علاوه بر تأمین نیازمندی‌های پروژه، می‌توانند بدهی خود را به صورت غیرنقدی پرداخت کنند بدین ترتیب مبادله‌ای دو سر سود انجام می‌شود. باتوجه به قیمت میلگرد امروز تهاتر کردن یک راهکار مفید تلقی می‌شود و از سویی طبق قانون مدنی ایران، رسمیت دارد.

منظور از تهاتر میلگرد در بازار آهن چیست؟

تهاتر از لحاظ لغوی به معنای لغو تعهدات و پرداخت دین است. در حقیقت زمانیکه دو شخص به یکدیگر دینی داشته و به واسطه مبادله‌های کالا به کالا یا با ارائه خدمات بدهی خود را به شخص مقابل پرداخت می‌کنند، تهاتر صورت می‌گیرد. این تسویه حساب به شیوه ارائه کالا و یا خدمات در بازار‌های آهن‌آلات و املاک نیز بسیار رواج دارد. تهاتر میلگرد نیز دقیقاً به همین مفهوم اشاره دارد یعنی شما در بازار آهن‌آلات می‌توانید میلگرد را با کالا یا خدمات خاصی معاوضه کنید در معامله‌های این چنینی وجهی مبادله نمی‌شود. مثلاً فرض کنید یک پروژه عمرانی را در دست دارید و به جای پرداخت هزینه تأمین میلگردی چون آریان فولاد، می‌توانید میلگرد مورد نیاز پروژه را تخمین‌ زده و در ازای ارائه بخشی از یک ساختمان یا ملک نیاز خود را برطرف کنید. در اینجا با بررسی قیمت میلگرد آریان فولاد متوجه می‌شوید که این معامله در جهت تبدیل ارزش و دارایی‌ها هم برای شما و هم برای تأمین‌کننده میلگرد که در عوض سهمی از یک ساختمان را مالک می‌شود، سودمند است.

تهاتر میلگرد زمانی کاربردی است که نقدینگی ندارید اما تأمین میلگرد برای پروژه الزامیست بنابراین باتوجه به شرایط و بدون پرداخت وجه نقد، با توافق طرفین ضمن ارائه کالا/محصول یا خدمات، میلگرد مورد نیاز تأمین خواهد شد.

اهمیت کاربرد میلگرد در صنعت ساختمان

تهاتر میلگرد با ملک – تصویر 2

میلگرد در صنعت ساخت‌و‌ساز با هدف افزایش مقاومت و استحکام سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. میلگرد علاوه بر موارد مذکور در افزایش مقاومت کششی ساختمان، جلوگیری از گسستگی‌های بتن، فونداسیون و… کاربردی است که نقاط قوت آن برای همگان واضح است. اما این روز‌ها قیمت آهن‌آلات از جمله میلگرد روبه افزایش بوده و برای خریداران دغدعه­ ایی پرتنش ایجاد کرده­ است. از اینرو تنها فعالانی که در بازی اقتصادی پیروز بوده‌اند، در این حوزه به فعالیت خود ادامه می‌دهند. البته این معدود افراد نیز به منظور تأمین نیاز‌های خود و حذف مشکلات مرتبط با نقدینگی از روش‌هایی چون تهاتر بهره می‌برند و شاید یکی از رموز بقا در بازار رقابتیشان همین بوده است!

قیمت میلگرد ظفر بناب نیز تحت تاثیر عوامل اقتصادی و سیاسی قرار می ­گیرد و با توجه به شرایط ایجاد شده دچار افزایش و کاهش می ­شود.

انواع روش‌های تهاتر آهن آلات

همان طور که گفتیم از آنجایی که ارزش ملک و بودجه تأمین میلگرد بالا و مبالغی قابل توجه است بنابراین می‌تواند به چند شیوه با توافق طرفین انجام شود:

  • تهاتر آهن‌آلاتی چون میلگرد به کالا: رایج‌ترین روش تهاتر که اصولاً با معاوظه ملک و ساختمان، ماشین آلات، زمین و… همراه است.
  • تهاتر آهن‌آلات به خدمات یا OFFset: می‌توان در ازای ارائه خدماتی چون حمل و نقل، خدمات مهندسی و عمرانی و… کالای مورد نیاز را تأمین نمود.
  • تهاتر آهن‌آلات به ازای طلب: با دریاقت آهن‌آلات مورد نظر، بدهی مربوطه صفر می‌شود در این شیوه، هدف وصوال معوقات مالی است.

اصولا شیوه اول و دوم رواج دارد و گاها بنابه دلایلی ممکن است ارزش دقیق کالا را نتوان تخمین زد یا به منظور اجرای عدالت ممکن است مقدار کمی وجه نقد نیز برای یکسان سازی ترازوی معامله پرداخت شود اما همان‌طور که گفتیم هدف و تمرکز تهاتر بر حذف نقدینگی می‌باشد.

تهاتر میلگرد با ملک – تصویر 3

مراحل تهاتر میلگرد

باتوجه به بالا رفتن قیمت مقاطع فولادی به ویژه میلگرد در بازار آهن‌آلات، توان خرید میلگرد در حجم بالا از اغلب پیمانکاران و مدیران پروژه های عمرانی سلب شده و شاید همین موضوع باعث شده مبادلات کالایی به شیوه تهاتر بیش از گذشته رونق گیرد. در شیوه تهاتر میلگرد، اصولا با تامین‌کنندگان میلگرد براساس توافقی مشخص برسر مذاکره نشسته و در ازای ارائه یک ملک یا بخشی از ساختمان در خصوص معاوضه میلگرد با ساختمان یا هرچیز دیگری، به توافق خواهند رسید. مراحل تهاتر میلگرد حتما می‌بایست به صورت قانونی و زیرنظر کارشناسان عمرانی و حقوقی صورت گیرد تا ارزش واقعی هر کدام از کالاهای مورد تهاتر حفظ شود و مبادله ای هم ارزش صورت گیرد. برای انجام تهاتر میلگرد با ملک 6 گام زیر باید به صورت دقیق طی شود:

  1. نیازسنجی میلگرد مورد نیاز: مشخص کردن مقدار، برند و نوع میلگردها
  2. تعیین کالای متقابل جهت تهاتر و تخمین ارزش: در تهاتر میلگرد اصولا معاوضه میلگرد با ساختمان یا ملک را داریم.
  3. پیدا کردن شخص جهت انجام معامله تهاتری: اصولا مبادله میان تامین کنندگان بازار آهن‌آلات یا دارندگان میلگرد با فعالان عمرانی انجام می‌شود.
  4. توافق طرفین و مشخص کردن دقیق ارزش و مقدار کالاهای تهاتری: هزینه میلگرد مورد نیاز و ارزش ملک دقیقا مشخص شود.
  5. عقد قرارداد: حتما طبق نظر کارشناسان عمران و کارشناسان حقوقی ارزش دقیق هر کالا و زمان ارائه مشخص گردد.
  6. تامین موجودی جهت ارائه

مزایای تهاتر میلگرد

اصلی‌ترین دلیل تهاتر حذف وجه نقد است بدین ترتیب معاملات اقتصادی با سهولت بیشتری انجام می‌شود از سوی دیگر مستقیما می‌توان کالا یا خدمات را تبدیل کرد. تبدیل دارایی یا ارزش و سرمایه و تامین نیازمندی‌ها بدون پرداخت وجه می‌تواند تمایل به تهاتر را به ویژه در بازارهایی که هزینه تامین بالاست، دوچندان کند. از جمله مزایای تهاتر میلگرد نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که از بازرترین دلایل تمایل به تهاتر در بازار آهن هستند:

  • انجام سریع معاملات
  • بی‌نیاز شدن از نقدینگی و حذف وجه نقد
  • امکان مبادلات کالا به کالا
  • تبدیل ارزش و دارایی به موارد مورد نیاز
  • کاهش ریسک‌های معاملاتی به دلیل عدم پرداخت وجه نقد
  • تبدیل سریع سرمایه
  • حمایت از تولیدات داخلی
  • تامین کالای مورد نیاز
  • وصول معوقات مالی
  • و…

تهاتر میلگرد با ملک – تصویر 4

شرایط تهاتر میلگرد با ملک

ارزش دقیق میلگرد و نیازمندی به‌طور کامل و دقیق تخمین زده شود همچنین شرایط کالای مورد تهاتر و ارزش واقعی آن کاملا شفاف و مشخص گردد. به عنوان مثال ارزش ملک، ساختمان، زمین یا کالای مورد نظر جهت تهاتر دقیقا ذکر شود. همچنین به منظور جلوگیری از ریسک‌های معاملاتی بهتر است زمان تحویل کاملا دقیق در توافق نامه قید گردد.

در نظر داشته باشید توافق کامل طرفین زیر نظر کارشناسان حقوقی مورد تایید دو طرف انجام شود و همچنین به منطور ارزش‌گذاری دقیق و جلوگیری از تضعیف حقوق دو طرف قرارداد، از مشاورین مربوطه در حوزه املاک و آهن‌آلات دعوت گردد. کلیه مسئولیت‌ها و شرایط و تاریخ دقیق مفاد قرارداد به صورت تعهدنامه‌های کتبی کاملا رسمی و حقوقی قید شود و نهایتا این توافق کتبی در دفاتر مربوطه به صورت کاملا قانونی رسمیت یابد.

جمع بندی

تهاتر میلگرد نوعی مبادله کالا با کالا یا کالا با خدمات است. به عنوان مثال معاوضه میلگرد با ساختمان نوعی تهاتر میلگرد با ملک بشمار می رود. در این شیوه یکی از طرفین معامله در ازای تامین میلگرد مورد نیاز می تواند مالک یک یا چند ساختمان شود که این ارزش گذاری‌ها باتوجه به توافقات دو طرف تعیین می‌شود. تعیین دقیق ارزش کالاها، زمان تحویل، جزئیات و شرایط معامله از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه در صورت وجود ابهام در شرایط تهاتر ممکن است چالش‌هایی ایجاد شود و به رقم انعقاد قرارداد، احتمال شکست تهاتر وجود دارد. در خصوص تهاتر باید بدانید که در قانون تجارت ایران به طور رسمی شناخته می‌شود و ضمن رعایت الزامات قانونی، بلامانع است.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : آهن آلات , بازار , مقالات , میلگرد
تبلیغات
ارسال دیدگاه

وبگردی