خبرهای ویژه

» شیشه » شیشه‌های قابل استفاده در نرده شیشه ای قابل اطمینان هستند؟

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۰۷ - ۱۰:۳۱

 کد خبر: 52583

شیشه‌های قابل استفاده در نرده شیشه ای قابل اطمینان هستند؟

نرده‌های شیشه‌ای به دلیل زیبایی و عملکرد بالایی که دارند به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در طراحی و اجرای ساختمان‌ها تبدیل شده‌اند. این نرده‌ها نه تنها به زیبایی ظاهری فضا کمک می‌کنند، بلکه با استفاده از حداکثر نور طبیعی و افزایش زاویه دید جلوه‌ای مدرن و جذاب به پروژه‌های ساختمانی می‌بخشند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی جامع مزایا و معایب نرده‌های شیشه‌ای پرداخته و نکات مهم در انتخاب و استفاده از آن‌ها را مورد بحث قرار دهیم.

شیشه‌های قابل استفاده در نرده شیشه ای قابل اطمینان هستند؟

به گزارش گروه مستر ساختمان: نرده‌های شیشه‌ای به دلیل زیبایی و عملکرد بالایی که دارند به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در طراحی و اجرای ساختمان‌ها تبدیل شده‌اند. این نرده‌ها نه تنها به زیبایی ظاهری فضا کمک می‌کنند، بلکه با استفاده از حداکثر نور طبیعی و افزایش زاویه دید جلوه‌ای مدرن و جذاب به پروژه‌های ساختمانی می‌بخشند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی جامع مزایا و معایب نرده‌های شیشه‌ای پرداخته و نکات مهم در انتخاب و استفاده از آن‌ها را مورد بحث قرار دهیم.

نمونه کار نرده شیشه ای فروشگاه – تصویر 1

حال اگر بخواهیم برای محدوده موردنظرمان مانند بالکن، استخر یا راه‌پله و… حفاظی شیشه‌ای نصب کنیم کدام یک ایمن و قابل اطمینان است؟ مجله مستر ساختمان قصد دارد در زمینه طراحی دکوراسیون ایده‌های جذاب و نو را در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

بالکنی مدرن با نرده شیشه ای

در گذشته بالکن‌ها اغلب برای انباری یا خشک کردن لباس‌ها استفاده می‌شدند اما امروزه این فضاها به عنوان یک قسمت ارزشمند و زیبا از منزل در نظر گرفته می‌شوند. با توجه به اینکه بالکن تنها ارتباط ما با فضای خارجی است توجه به زیبایی و طراحی آن اهمیت زیادی پیدا کرده است.

نرده شیشه ای بالکن ویلا

معماران و طراحان از ابزارهای مختلفی برای تزئین بالکن‌ها استفاده می‌کنند و با گسترش استفاده از متریال شیشه در صنعت ساختمان‌سازی، بسیاری این روند را برای پوشش بالکن‌ها نیز انتخاب می‌کنند. بالکنی با یک نرده شیشه ای علاوه بر زیبایی، امنیت لازم برای ساکنین را نیز فراهم می‌کند و از جان آن‌ها در این فضا مراقبت می‌کند.

نرده یک راهکار مدرن و امن برای فضاهایی مانند بالکن، تراس، استخرهای شنا، ورودی‌های نمایشگاه، و گلخانه‌هاست. این نوع حفاظ شیشه‌ای، از جنس سکوریت یا لمینت ساخته می‌شود که بسیار مقاوم و ایمن است. علاوه بر ایجاد زیبایی و شفافیت در فضا، حفاظ شیشه بالکنی از ورود گرد و غبار به داخل جلوگیری می‌کند، عایقی موثر برای نفوذ سرما فراهم می‌آورد و از لحاظ ایمنی حفاظت از جان افراد در اماکنی با ارتفاعات مختلف را تضمین می‌کند.

راه پله با نرده شیشه ای منحنی

مزایای نرده شیشه:

  1. شیشه بالکن نه تنها باعث کوچک نشدن فضا می‌شود، بلکه آن را دلبازتر و بزرگتر به نظر می‌آورد.
  2. ایجاد زیبایی منحصر به فرد در نمای ساختمان.
  3. افزایش نور طبیعی در داخل فضا.
  4. ایجاد حفاظت برای سالمندان و کودکان.
  5. تنوع بالایی در انتخاب رنگ و نوع شیشه سکوریت یا لیمنت.
  6. سهولت در تمیز کردن و نگهداری.

نرده شیشه‌ای از جنس شیشه سکوریت یا لمینت است که در مکان‌هایی نظیر بالکن، تراس، استخر، راه‌پله‌ها و روف گاردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرده‌ها برای حفاظت از جان افراد و جلوگیری از سقوط حیوانات خانگی طراحی و اجرا می‌شوند. در ساخت نرده‌های شیشه‌ای، از شیشه سکوریت با ضخامت بالا استفاده می‌شود تا مقاومت لازم در برابر ضربه و تغییرات دما را داشته باشند.

نرده شیشه ای

نرده‌های شیشه‌ای با پایه‌های استیل و فولاد به زمین اتصال داده می‌شوند تا در برابر ضربات و فشار افراد مقاومت کنند، اما بسیاری از افراد این نکته را نادیده می‌گیرند که شیشه‌های سکوریت بسیار مقاوم و ایمن هستند. این شیشه‌ها می‌توانند در برابر بادهای با سرعت تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت نیز مقاومت کنند و در صورت نصب درست پایه‌ها، هیچ گونه لغزش یا خطری برای افراد ایجاد نمی‌شود. بنابراین نگرانی‌های مرتبط با ایمنی نرده‌های شیشه‌ای باید به دلیل وجود استانداردها و قابلیت‌های بیشتر این نوع شیشه‌ها کاهش یابد.

البته برای آسودگی خاطر استفاده از نرده شیشه ای با شیشه لمینت پیشنهاد می‌شود. این شیشه‌ها به دلیل مقاوم سازی با طلق یا رزین، از ایمنی بسیار بالایی برخوردارند و در هیچ صورت شکسته و فروریخته نمی‌شوند.

نمونه کار نرده شیشه ای تراس و بالکن

مزایای نرده شیشه‌ای:

  1. نرده‌های شیشه‌ای باعث می‌شوند فضا دلبازتر و مدرن‌تر به نظر بیاید و جلوه‌ای جذاب به نمای ساختمان ببخشند.
  2. شیشه‌های نرده به دلیل مقاومت بالا و عدم زنگ‌زدگی، مدت طولانی‌تری خود را حفظ می‌کنند.
  3. شیشه‌ها به راحتی تمیز می‌شوند و نیاز به نگهداری و تمیزکاری کمتری دارند.
  4. نرده‌های شیشه‌ای به دلیل طراحی مدرن و شفافیت، جلوه‌ای جذاب به فضا می‌بخشند.
  5. نصب نرده‌های شیشه‌ای به راحتی و با هزینه کمتری انجام می‌شود.
  6. شیشه‌های نرده در هر نوع آب و هوایی کارآیی دارند و از زنگ زدگی مصون هستند.
  7. شیشه‌های نرده به نور طبیعی اجازه می‌دهند تا به داخل فضا نفوذ کند و فضای روشن‌تری ایجاد شود.
  8. در انتخاب نوع پایه و شیشه، تنوع بسیار زیادی وجود دارد که امکان انتخاب بهترین گزینه برای هر فضا را فراهم می‌کند.

استحکام شیشه‌های بالکن در برابر خطر سقوط

بدون شک یکی از مشکلات بزرگی که با نصب نرده‌های با المان‌های افقی همراه است، این است که کودکان به راحتی می‌توانند از آن‌ها بالا بروند و این می‌تواند به موقعیت خطرناکی برای آن‌ها تبدیل شود. به همین دلیل، در حال حاضر استفاده از این نوع نرده‌ها برای بالکن‌های خارجی ساختمان‌ها بر اساس ضوابط آتش‌نشانی ممنوع شده است.

نرده‌های شیشه‌ای این مشکل را ندارند؛ زیرا کودکان نمی‌توانند از روی آن‌ها بالا بروند و احتمال خطر سقوطشان به صفر می‌رسد. به همین دلیل در اکثر فروشگاه‌ها، مجتمع‌های تجاری و مناطق پرتردد، انتخاب نرده‌های شیشه‌ای به دلیل امنیت بیشتر برای کودکان و همچنین ظاهر زیبا و شیک آن‌ها رواج دارد.

بر اساس مقررات آتش‌نشانی حداقل ارتفاع نرده‌های شیشه‌ای برای ساختمان‌های مسکونی باید حدود 110 سانتی‌متر باشد. این ارتفاع به این معنی است که حتی در مناطقی که احتمال حضور کودکان وجود دارد نرده‌های شیشه‌ای انتخاب ایده‌آلی هستند.

شیشه‌های استفاده شده در نرده‌ها و شیشه‌های بالکنی بسیار مقاوم و نشکن هستند به طوریکه در مواردی چون سقف شیشه‌ای نیز به‌کار می‌روند.

بهترین مدل و روش نصب نرده شیشه ای کدام است؟

نرده شیشه ای با روش‌های مختلفی نصب می‌شود. انتخاب هر کدام از روش‌های نصب نرده با توجه به الزامات ایمنی و ملاحظات موقعیت نصب که با نظر کارشناسی تعیین می‌شود و همچنین به سلیقه کارفرما ارتباط دارد. از مهمترین روش‌های اجرای نرده شیشه ای می‌توان به نرده شیشه ای اسپیگات، فیکس پوینت، اکسپوز (روکار) و دفنی (توکار) اشاره نمود. اسپیگات با پایه‌های نگهدارنده عمودی شیشه را مستحکم خواهد داشت. سیستم فیکس پوینت با محور افقی شیشه را نگه خواهد داشت. سیستم‌های اکسپوز و دفنی شباهت‌های بسیاری نسبت به یکدیگر دارند. تفاوت این دو در قابل رویت بودن و یا نبودن است. که نوع دفنی همتراز با سطح زمین اجرا خواهد شد واکسپوز قابل دیدن است.

بسته به نوع پروژه می‌توان سبک موردنظر را پیاده‌سازی کرد اما به‌عنوان مثال برای نرده شیشه ای استخر نمی‌توان از نوع فیکس پوینت استفاده کرد زیرا همانطور که گفتیم، فیکس پوینت در محور افقی نصب شده و شیشه را نگه می‌دارد.

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب گفته شد شیشه‌های مورد استفاده در نرده‌های شیشه ای با توجه به فناوری‌های پیشرفته مانند شیشه‌های سکوریت و لمینیت، از استحکام و ایمنی بالایی برخوردارند. این شیشه‌ها مقاومت بالایی در برابر ضربه و تغییرات جوی دارند و خطر شکستگی و حوادث را به حداقل می‌رسانند. به همین دلیل می‌توان گفت که نرده‌ شیشه‌ای بالکن نه تنها زیبا و مدرن است بلکه از نظر ایمنی و دوام نیز کیفیت قابل قبولی دارد.


برچسب ها : ,
دسته بندی : شیشه , مصالح ساختمانی , مقالات
تبلیغات
ارسال دیدگاه

وبگردی