خبرهای ویژه

» آهن آلات » میلگرد خرپای تیرچه یا زیگزاگ چیست

تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۰۸ - ۱۱:۲۶

 کد خبر: 53425

میلگرد خرپای تیرچه یا زیگزاگ چیست

میلگرد خرپای تیرچه یا زیگزاگ یک نوع سازه پیش ‌ساخته است که در صنایع عمرانی استفاده های زیادی دارد. برای ساخت این قطعه، از میلگردهای آجدار (معمولا نوع A3) و میلگردهای ساده استفاده می ‌کنند. در این سازه، میلگردهای آجدار به عنوان بخش بالا و پایینی و میلگردهای ساده به صورت زیگزاگ به میلگردهای آجدار متصل شده ‌اند. برای اتصال این میلگردها به هم، معمولا از جوشکاری استفاده می ‌کنند؛ اما گاهی اوقات هم میلگردهای ساده را خم و قلاب کرده به بخش ‌های بالا و پایین اتصال می دهند.

میلگرد خرپای تیرچه یا زیگزاگ چیست

به گزارش گروه ساخت ویلا: میلگرد خرپای تیرچه یا زیگزاگ یک نوع سازه پیش ‌ساخته است که در صنایع عمرانی استفاده های زیادی دارد. برای ساخت این قطعه، از میلگردهای آجدار (معمولا نوع A3) و میلگردهای ساده استفاده می ‌کنند. در این سازه، میلگردهای آجدار به عنوان بخش بالا و پایینی و میلگردهای ساده به صورت زیگزاگ به میلگردهای آجدار متصل شده ‌اند. برای اتصال این میلگردها به هم، معمولا از جوشکاری استفاده می ‌کنند؛ اما گاهی اوقات هم میلگردهای ساده را خم و قلاب کرده به بخش ‌های بالا و پایین اتصال می دهند.

این طراحی و روش ساخت، شکل زیگزاگ و ویژگی ‌های ساختاری خاصی به این سازه می ‌دهد. میلگرد زیگزاگ به عنوان یک عنصر ساختاری کاربردی و کارآمد، به دلیل ماهیت پیش‌ ساخته و طراحی منحصر به ‌فرد آن در پروژه ‌های ساختمانی مختلف استفاده می ‌شود.

میلگرد خرپای تیرچه یا زیگزاگ چیست - تصویر 1

میلگرد خرپای تیرچه یا زیگزاگ چیست – تصویر 1

دلیل استفاده از میلگرد خرپای تیرچه چیست؟

میلگرد خرپای تیرچه یا زیگزاگ به دلایل متعددی در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. برای درک بهتر این موضوع، ابتدا باید انواع مصالح ساختمانی را بررسی کنیم. مصالح ساختمانی به طور کلی به دو دسته تقسیم می ‌شوند:

  • مصالح خام
  • مصالح پیش‌ ساخته

مصالح خام، محصولاتی هستند که تنها فرایندهای ساده مانند برش، جوشکاری و غیره بر روی آن‌ ها انجام شده است. مانند تیرآهن، میلگرد و غیره. اما مصالح پیش ‌ساخته، محصولاتی هستند که پس از طی کردن فرایندهای پیچیده‌ تر به شکل نهایی خود رسیده ‌اند و آماده استفاده در پروژه ‌های ساختمانی هستند. میلگرد خرپای تیرچه یا زیگزاگ در این دسته قرار می ‌گیرد.

یکی از راه های بسیار سریع خرید خرپا تیرچه صنعتی از تولید کنندگانی که دستگاه خرپای تیرچه صنعتی دارند است.اسپرلوس ساسان یکی از تولید کنندگان خرپای تیرچه صنعتی در کشور است که آماده اعطای نمایندگی به سراسر ایران است.ارسال خرپا به سراسر ایران در کمترین زمان ممکن و تولید خرپا ی صنعتی در آرایش مورد نظر شما در اسپرلوس ساسان امکان پذیر است.

مهم‌ ترین دلیل استفاده از میلگرد زیگزاگ در ساختمان ‌ها، افزایش استحکام سقف و بالا بردن مقاومت کششی بتن است. این سازه به دلیل ساختار منحصر به ‌فرد خود، تحمل بارهای زیاد را امکان ‌پذیر می ‌سازد و در نتیجه امکان ساخت سقف‌ های بزرگ ‌تر و مقاوم‌ تر را فراهم می‌ کند. علاوه بر این، استفاده از میلگرد زیگزاگ مزایای دیگری نیز دارد. از جمله:

  • سرعت بالای نصب و راحتی اجرا در پروژه‌ های ساختمانی
  • کاهش هزینه ‌های نیروی کار و زمان اجرا
  • امکان استفاده در انواع سازه‌ ها اعم از ساختمان ‌های مسکونی، تجاری و صنعتی
  • افزایش استحکام و دوام سازه ‌ها در برابر نیروهای طبیعی مانند زلزله

کاربرد میلگر خرپا تیرچه - تصویر 2

کاربرد میلگر خرپا تیرچه – تصویر 2

کاربردهای اصلی میلگرد خرپای تیرچه

میلگرد زیگزاگ یک المان ساختمانی اساسی است که در انواع ساختارهای بتنی و فلزی کاربرد دارد. نقش اصلی این میلگرد به شرح زیر است:

تحمل نیروهای کششی

میلگردهای زیرین یا کششی در خرپا، وزن مرده سقف و نیروهای کششی وارده بر سازه را تحمل می‌ کنند. این قابلیت، حل مشکل کشش در سقف‌ ها را فراهم می‌ سازد.

تحمل وزن در طول ساخت

میلگردهای عرضی یا زیگزاگ، وزن خود و بار وارده از بتن ‌ریزی را تحمل می ‌کنند. این میلگردها از آسیب ‌های احتمالی به خرپا در طول حمل و نقل جلوگیری می ‌کنند.

ایجاد اتصال مناسب

میلگردهای عرضی با ایجاد اتصال مناسب بین خود و ملات، یکپارچگی و استحکام سازه را افزایش می ‌دهند.

تحمل بار سقف

میلگردهای بالایی وزن سقف را در زمان بتن‌ ریزی و قالب ‌بندی تحمل می ‌کنند و به اتصال قوی بین اجزای میلگرد زیگزاگ کمک می ‌کنند. کاربردهای اصلی میلگرد زیگزاگ عبارتند از:

  • ساخت تیرچه (مهم ‌ترین کاربرد)
  • طراحی انواع خرپاها
  • استفاده در ساخت سقف ‌ها
  • ساخت پل‌ ها، زیرگذرها و سازه ‌های فلزی

بنابراین میلگرد زیگزاگ نقش حیاتی در استحکام و یکپارچگی ساختارهای بتنی و فلزی ایفا می ‌کند و در دامنه وسیعی از پروژه‌ های ساختمانی مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

انواع میلگرد خرپا تیرچه - تصویر 3

انواع میلگرد خرپا تیرچه – تصویر 3

انواع میلگرد خرپای تیرچه

اگرچه میلگرد زیگزاگ کاربرد اصلی آن در ساخت تیرچه است؛ اما این محصول در برخی از کاربردهای خاص به صورت های متفاوتی طراحی می ‌شود. برای مثال، در برخی پروژه ‌های عمرانی نیاز است تا از نبشی ‌های آهنی در قسمت‌ های بالا و پایین آن استفاده شود. در برخی دیگر از انواع میلگرد زیگزاگ، تسمه فولادی جایگزین نبشی ‌های آهنی یا حتی میلگرد آجدار می‌ شود.

یک نوع دیگر از خرپاها که با نام میلگرد منفرد شناخته می ‌شود، به جای استفاده از دو میلگرد موازی در بخش پایینی یا کششی، از یک میلگرد آجدار استفاده می ‌کند. به عبارت دیگر، در هر کدام از قسمت ‌های بالا و پایین میلگرد منفرد، تنها یک میلگرد وجود دارد. در مقابل، میلگرد زیگزاگ دوبل دارای دو میلگرد در هر کدام از قسمت‌ های بالا و پایین است.

علاوه بر موارد ذکر شده، میلگردهای زیگزاگی متنوع دیگری نیز تولید می‌ شوند که در آن ها، میلگردهای عرضی با اشکال هندسی متفاوت به قسمت ‌های بالایی و پایینی جوش داده می‌ شوند. این تنوع در طراحی میلگردهای زیگزاگ به منظور پاسخگویی به نیازهای خاص پروژه‌ های عمرانی مختلف است. شما می توانید با بررسی انواع این سازه ها و بررسی کاربردهای آن ها، بر اساس نیاز خود، مدل های مختلف میلگرد خرپای تیرچه را خریداری نمایید.


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : آهن آلات , سقف
تبلیغات
ارسال دیدگاه

وبگردی